گزینش هدف، اولین مرحله در طراحی برنامه درسی محسوب می شود. برای طرح ریزی برنامه درسی خوب و کوشش در راه بهبود مستمر برنامه های مورد نظر، لازم است که قبل از هر چیز هدف های مشخص در نظر داشته باشیم.
به اعتقاد تایلر برای مطالعه برنامه درسی به طور منظم و صحيح، ابتدا باید مشخص نمود که هدفهای مورد نظر کدامند. (تایلر، ۱۳۷۶)
بنابراین اهداف برنامه درسی، معیاری خواهد بود تا به وسیله آن، مواد درسی و محتوا، روش تدریس و ارزشیابی مشخص گردد.
برای تعیین هدف های برنامه درسی، منابع اطلاعاتی متعددی مطالعه می شود. این مطالعه هر قدر عميق تر صورت گیرد، موجب شناخت بیشتر برنامه ریزان از منابع اطلاعاتی می گردد و در نتیجه هدف های مناسب تر انتخاب می شوند.
از جمله اساسی ترین منابع تعیین اهداف برنامه درسی، می توان به فلسفه تعلیم و تربیت، روان شناسی تربیتی، یادگیرنده، جامعه و دانش اشاره کرد.